Începând cu data de 6 Iunie 2017, agențiile pentru ocuparea forței de
muncă primesc cererile insotite de documentele necesare pentru acordarea
sumelor prevăzute în Programul “Prima chirie” (prima de relocare).
Persoanele care îndeplinesc condițiile legale sunt așteptate să depună
sau să transmită prin modalităţile prevăzute de dispoziţiile legale (personal,
prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail), la
agenția pentru ocuparea forței de muncă unde sunt în evidență, actele necesare
acordării acestui drept în termen de
60 de zile de la data încadrării în muncă.
Prin derogare de la acest termen, “Prima Chirie” (prima de relocare)
se acordă și persoanelor care îndeplinesc condițiile legale și care s-au
angajat în perioada dintre 25.01.2017, data intrării în vigoare a Ordonanței de
urgență a Guvernului nr. 6/2017 și 06.06.2017.
IMPORTANT!!!
Persoanele
care s-au angajat şi solicită prima de relocare în termen de 60 de zile de
la data încadrării în muncă trebuie ca în prealabil să fi fost înregistrate ca
someri indemnizaţi sau neindemnizaţi în baza de date a Agenţiei de Ocupare din
raza de domiciliu.
Pentru aceste persoane, termenul de 60 de zile, în care se poate
solicita pentru viitor prima de relocare, începe cu data de 06.06.2017, data la
care a fost publicată în Monitorul Oficial al României Partea I nr.414/2017 şi
a intrat în vigoare Hotărârea Guvernului nr.374/2017 pentru modificarea și
completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind
sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, și pentru modificarea și
completarea Procedurilor privind accesul la măsurile pentru stimularea ocupării
forței de muncă, modalitățile de finanțare și instrucțiunile de implementare a
acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 377/2002. Potrivit
prevederilor legale, persoanele
înregistrate ca șomeri la agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă,
care se încadrează în muncă într-o altă localitate situată la o distanță mai
mare de 50 km față de localitatea în care îşi au domiciliul sau reședința şi ca
urmare a acestui fapt îşi schimbă domiciliul sau își stabilesc reședința în
localitatea respectivă sau în localitățile învecinate acesteia, pot primi o
primă de relocare. Prima de relocare se acordă persoanelor ale căror venituri
nete lunare realizate de către acestea, în situația în care sunt persoane
singure sau împreună cu familiile acestora,
nu depășesc suma de 5.000 lei/lună și este în cuantum de 75% din suma destinată
asigurării cheltuielilor pentru locuire (chirie și utilități) în noul domiciliu
sau noua reședință, dar nu mai mult de 900 de lei.
Acte
necesare
Șomerii trebuie să depună la agențiile pentru
ocuparea forței de muncă în evidențele cărora sunt înregistrate,
documente care să ateste îndeplinirea condițiilor menționate în lege, în
termen de 60 de zile de la data încadrării în muncă:
a) cerere conform modelului prevăzut în anexa
nr.13^1 din norme ;
b) actul de identitate care să ateste noul
domiciliu al persoanei solicitante a primei de relocare şi, după caz, al
soţului, soţiei şi copiilor aflaţi în întreţinere ori a altor persoane care
împreună cu acesta constituie o familie în sensul art. 2 din Legea nr. 416/2001
privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare;
c) actul în baza căruia a fost încadrat în
muncă, în copie, sau dovada încadrării în muncă printr-un act eliberat de
angajator, pe suport hârtie sau în format electronic cu semnătură electronică
extinsă, bazată pe un certificat calificat, cu precizarea locului de muncă unde
persoana urmează să îşi desfăşoare activitatea;
d) angajament pentru respectarea art. 76^4 din
lege, conform modelului prevăzut în anexa nr.13^2 la norme ;
e) declaraţie pe propria răspundere a
angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani acesta nu a mai fost în
raporturi de muncă sau de serviciu cu persoana respectivă;
f) declaraţie pe propria răspundere a
angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani persoana angajată nu a
mai avut raporturi de muncă sau de serviciu cu alţi angajatori la care
calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane
fizice ori juridice care au calitatea de administrator/asociat la angajatorul
la care se realizează încadrarea în muncă;
g) declaraţie pe propria răspundere a
angajatorului din care să rezulte că pentru persoana respectivă ori familia
acesteia se asigură sau nu se asigură locuinţă de serviciu ori se suportă sau
nu se suportă cheltuielile aferente din fondurile angajatorului;
h) declaraţie pe propria răspundere a
persoanei încadrate în muncă din care să rezulte că autoritatea publică locală
sau centrală asigură sau nu asigură locuinţă de serviciu ori suportă sau nu
suportă cheltuielile aferente din fonduri publice persoanei respective ori
familiei acesteia, precum şi că persoana solicitantă ori soţul, soţia acesteia,
copii aflaţi în întreţinere sau orice altă persoană care împreună cu aceasta
constituie o familie în sensul art. 2 din Legea nr. 416/2001 privind venitul
minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, nu deţin
în proprietate sau coproprietate o altă locuinţă în localitatea în care
persoana îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilește reşedinţa ori în
localităţile învecinate acesteia, ca urmare a încadrării în muncă.
i) declaraţie pe propria răspundere a
absolvenţilor licenţiaţi ai facultăţilor de medicină, medicină dentară şi
farmacie din care să rezulte că la data solicitării primei de relocare
prevăzută la art. 76 din lege nu au promovat concursul naţional de rezidenţiat
pe locuri sau pe posturi în condiţiile legii, după caz;
j) declaraţie pe propria răspundere a
angajatorului absolvenţilor instituţiilor de învăţământ din care să rezulte că
nu are obligaţia, potrivit legii, de a angaja persoana din această categorie,
după caz;
k) certificatul de căsătorie şi, după caz
certificatele de naştere ale copiilor sau documentele care atestă situaţia
juridică a copiilor faţă de reprezentantul legal, după caz, în copie
certificată pentru conformitate cu originalul de către persoana solicitantă a
dreptului;
l) actele prevăzute de lege în cazul
familiilor monoparentale, prin care se face dovada privind componenţa familiei,
filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică faţă de reprezentantul legal, după
caz, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către persoana
solicitantă a dreptului;
m) contractul de închiriere înregistrat,
conform prevederilor legale, la organul fiscal competent, în copie certificată
pentru conformitate cu originalul de către persoana solicitantă a dreptului;
n) declaraţie pe propria răspundere privind
membrii familiei şi veniturile nete care le realizează persoana singură sau
împreună cu familia, pe fiecare persoană, după caz, din veniturile prevăzute la
art. 46^3 alin.(5) din norme pe fiecare categorie de venit net care se realizează
după caz, în luna anterioară lunii în care se depune cererea și documentele
care o însoţesc pentru solicitarea primei de relocare, însoţită de copie de pe
extrasul de cont, adeverința, talon de plată sau orice alt înscris ori document
prin care se atestă venitul net respectiv ce se realizează de beneficiarul
acestuia. În situaţia veniturilor care se realizează din cedarea folosinţei
bunurilor se anexează contractul de închiriere, înregistrat la organul fiscal
competent;
o) adeverinţa emisă de angajator pe suport
hârtie sau în format electronic cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un
certificat calificat, că este încadrat în muncă și care atestă venitul net din
salarii şi asimilate salariilor realizat sau care se realizează de persoana încadrată
solicitantă a primei de relocare, în situaţia în care aceste informaţii nu sunt
evidenţiate expres în cuprinsul documentelor prevăzute la lit. c)
*Pentru detalii suplimentare persoanele interesate se pot
adresa Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Timiş, la numarul de
telefon 0256/294231, int. 112, persoana
de contact dna Mitrică Daniela. Toate
documentele/formularele necesare obţinerii primei de relocare se gasesc
pe site-ul www.timis.anofm.ro .
sursa : Comunicat AJOFM Timis